Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 16 september 2012

Chelsea-tårta



Då kan jag lägga fotbollstårta till listan över tårtor jag bakat:) Jag fick fria händer det enda kravet var att det skulle vara en Chelseatårta! Att få fria händer är väldigt roligt men också svårt. Jag har stött och blött detta i några veckor och det slutade inte alls som det började kan man säga:) Tänkte gjort tårtan i formen av en boll men vågade inte efter en del överväganden. Så då kom jag istället på att jag kunde göra en "tvåvåningstårta", där våning två fick bli en fotboll. Då hade jag redan gjort ett Chelseaemblem i sockerpasta som i slutändan blev för stort:( Så då fick det bli ett lejon på fotbollen istället och Chelsea Fc skrivet på en halsduk.



Tårtan fyllde jag med hallonmousse och mjölkchokladmousse, gamla favorit recept. Däremot provade jag att spackla tårtan med vitchokladsmörkräm vilket jag blev väldigt nöjd med. Den var inte så söt och väldigt lätt att spackla med.
Tårtan är täckt med vit sockerpasta och alla dekorationer är också gjorda i sockerpasta. Den lilla fotbollen är också fylld med hallonmousse men spacklad med chokladsmörkräm.

Recept på vitchokladsmörkräm (Bengtssons baksida)
100g osaltat smör
100g vit choklad
100g Philadelphiaost

1. Låt smöret bli mjukt.
2. Smält den vita chokladen och låt den svalna en aning.
3. Vispa ihop alla ingredienser med en elvisp till det blir en vit fluffig kräm, ca 5 minuter.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar