Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



söndag 8 april 2012

Regnbågstårta!


Här kommer den utlovade bilden på hur påsktårtan såg ut inuti, samt recept:)
När man bakar bottnarna till regnbågstårtan gör man på samma sätt som när man bakar en vanlig tårtbotten, men man delar upp smeten i flera skålar. Jag valde att göra 8 olika färger men det är valfritt. Sen gräddar man dem i ugnen i en bakform precis som vanligt. Det tar lite tid om man nu inte har väldigt många bakformar i samma storlek, vilket jag inte har. Min springform är 25cm i diameter, vilket var lite stort för som ni ser på bilden blev mina bottnar i tunnaste laget.


Men trots detta tycker jag att tårtan blev väldigt fin inuti. Jag hade 3 olika fyllningar i tårtan: Citronmousse, vitchokladfluff och limefrosting. Utsidan av tårtan täckte jag med chokladsmörkräm. Måste säga att tårtan blev väldigt mäktig så nästa gång funderar jag på att täcka den med vispad grädde istället.


Här är recepten på fyllningarna. Varje fyllning räckte till två lager i tårtan, vilket var i mesta laget. Jag hittade den här varianten av Regnbågstårta hos Bli min jäst.

Citronmousse:
4dl grädde
1dl Gelésocker Multi
4msk pressad citronsaft

1. Koka upp Gelésocker Multi och 1 dl grädde.
2. Tillsätt citronsaften. Låt svalna.
3. Vispa resterande grädde till skum och vänd ner i den avsvalnade blandningen.

Vit chokladfluff:
3dl grädde
180g vit choklad.

1. Värm grädden, den får inte koka.
2. Lägg i vit choklad och rör om tills den smält.
3. Låt svalna i kylen över natten och vispa sedan upp den till önskad konsistens.

Limefrosting:
60g mjukt smör
4dl florsocker
1tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost
skalet av en lime eller 1-2 msk pressad lime.

1. Vispa ihop alla ingredienser.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar