Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



onsdag 4 april 2012

Mjukpepparkaka med frosting och fåret Shaun



Idag fyller min lille kille 3år! Något kalas med tårta blir det inte förrän på fredag men vi måste ju ha något smaskigt att fira med, så jag bakade en mjukpepparkaka som jag dekorerade med grön frosting och ett trött får:) Tänkte jag skulle försöka mig på fåret Shaun och hans huvud skulle vila på ena frambenet men det ville inte riktigt stanna där. Så han ser lite slö ut. Beskrivning på hur man gör fåret hittar ni här
Har använt min nya springform när jag bakade som praktiskt nog har ett lock med handtag, väldigt smidigt om man ska ta med sig sin kaka:) Formen finns hos Ditt skafferi
Receptet på kakan kommer här:

Mjukpepparkaka med frosting:

100g rumsvarmt smör
3dl socker
3 ägg
4dl vetemjöl
2tsk bakpulver
1tsk kanel
1tsk mald ingefära
½tsk malda nejlikor
3dl gräddfil
1dl lingonsylt

Frosting:
200g philadelphiaost
25g mjukt smör
250g florsocker
2tsk vaniljsocker
grön färg (valfritt)

1. Smöra och bröa en form. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör smör och socker luftigt och poröst. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg. Rör till en slät smet.
3. Blanda samman alla torra ingredienser i en skål och vänd sedan ner i äggsmeten. Rör till sist ner gräddfil och lingonsylt.
4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, ca en timme. Låt svalna en stund i formen. Lägg upp kakan på ett fat och låt svalna helt.
5. Rör samman ingredienserna till frostingen. Bred frostingen på den kalla kakan.
Garnera med valfri dekoration eller pudra bara lite kanel över kakan:) Låt stå i kylen en stund.

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar