Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



tisdag 10 april 2012

Månadens Sötsak - Sagolik!


Temat till Månadens sötsak i april är sagolik. Vilket var lite av ett sammanträffande eftersom jag ju redan har bakat något på det temat. Nämligen mitt bidrag till Miss Cupcake 2012. Så jag gör det enkelt för mig och gör detta till mitt bidrag denna månad.
Detta receptet använde jag när jag bakade cupcaken:

3st ägg
2,5dl socker
1tsk vaniljsocker
50g smör
1dl gräddfil
2msk kallt kaffe
3,5dl vetemjöl
2tsk bakpulver
4msk kakao
1 nypa salt
1,5dl mini marshmallows

1. Sätt på ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
3. Smält smöret och blanda med gräddfilen och kaffet. Blanda ner i äggsmeten.
4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke och rör sedan försiktigt ner i smeten.
5. Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i ugnen i ca 15min. Låt cupcaken svalna helt.

Frosting:

60g rumsvarmt smör
100g philadephiaost
5dl florsocker
1tsk vaniljsocker
1msk pressad citron

1. Vispa samman.
2. Bred på cupcakesen.

Den är täckt med sugarpaste och dekorerad med sugarpaste, smörkräm, glasstrut, silverkulor och sockerpärlor.
/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar