Välkommen! I en djungel av bakbloggar vill vi göra en blogg med det vi saknat hos andra. Här vill vi att ni ska känna er som hemma, hitta inspiration och roliga tips. Från det allra enklaste till det lite mer avancerade. Vi kommer inte bara att visa det vi lyckas med utan även det vi misslyckas med, så ni slipper gå i samma fälla. Vi har även lite smått börjat baka på beställning. Så hör av er om ni hittar något ni gillar:)


/Annett & Sofia



fredag 6 april 2012

3-års tårtor!


Då var den stora kalasdagen här:) Jag har gjort en liten kall vårbuffè med potatissallad, ansjovispaj, citronmarinerad fläskfilè, minipannbiff med sambal oleksås,sallad, bröd och ost! Men givetvis är det tårtorna som jag lagt ner mest jobb på. Har ju funderat länge på vad jag ville göra och som ni ser blev det en tårta med Blixten Mcqueen.


Tårtan är gjord på vanlig tårtbotten fylld med hallonmousse och citronmousse. Tårtan är spacklad med grädde och ovanpå tårtan är det ett lock av vit marsipan och på sidorna chokladfingrar. Dekorationerna ovanpå tårtan är gjorda av sugarpaste.
Jag har använt detta receptet på tårtbotten och detta recept på hallonmousse.

Citronmousse:

4dl grädde
1dl Gelésocker Multi
4msk pressad citronsaft

1. Koka upp Gelésocker Multi och 1 dl grädde.
2. Tillsätt citronsaften. Låt svalna.
3. Vispa resterande grädde till skum och vänd ner i den avsvalnade blandningen.



Eftersom vi var lite mer än 20 personer på kalaset så behövde jag baka mer än en tårta, till min stora glädje:) Det finns ju så mycket jag vill baka så jag har alltid svårt att bestämma mig. Men när jag såg denna tårta visste jag att det var en sån jag skulle försöka mig på. Denna tårta är också fylld med citronmousse men istället för hallonmousse blev det chokladmousse. Den är täckt med färgad grädde och dekorerad med blockchoklad, smörkräm och chokladfingrar. Tyvärr misslyckades jag totalt med färgen på grädden tog i massor med röd pastafärg men ändå blev den jätte mesig:(


/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar